VUORONVAIHTOKIELTO 4.4.-10.4.2022

5.4.2022

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ry:n ilmoitus ylityö- ja vuoronvaihtokiellon aloittamisesta Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ry ilmoittaa, JHL:n aloittavan kunta-alalla ylityö- ja vuoronvaihtokiellon maanantaina 4.4.2022 kello 00.01 alkaen. Ylityö- ja vuoronvaihtokielto on voimassa seitsemän vuorokautta ja se päättyy sunnuntaina 10.4.2022 klo 23.59. Ylityö- ja vuoronvaihtokielto tulevat voimaan seuraavilla sopimusaloilla: Kunnallinen yleinen virka- ja työehtosopimus KVTES Kunnallinen opetushenkilöstön virka- ja työehtosopimus OVTES Kunnallinen teknisen henkilöstön virka- ja työehtosopimus TS Kunnallinen tuntipalkkaisen henkilöstön työehtosopimus TTES Sosiaali- ja terveydenhuollon työ- ja virkaehtosopimus SOTE Ylityö- ja vuoronvaihtokiellon ulkopuolelle on rajattu kunta-alan sopimusten viranhaltijat, omassa kodissa työskentelevät perhepäivähoitajat, omassa kodissa työskentelevät kolmiperhepäivähoitajat ja työllistetyt. Kiellon ulkopuolelle on rajattu työtehtävät, joiden tekemättä jättäminen aiheuttaisi vaaraa ihmisten hengelle tai terveydelle. Ylityö- ja vuoronvaihtokiellon piirissä eivät ole myöskään sellaiset yleistä turvallisuutta tai omaisuuden turvaamista koskevat työt, joita ei ole mahdollista siirtää myöhemmäksi. Ylityö- ja vuoronvaihtokiellolla halutaan vauhdittaa kunta-alan neuvottelujen etenemistä.