PUHEENJOHTAJA SATU LEHTOLALLA ON ASIAA

puheenjohtaja Satu Lehtola
Satun tavoitat puhelimitse 044 2404958, satu.lehtola145@gmail.com

Vuosi 2024

Uusi vuosi ja uudet haasteet, lakkojen vuosi edessä. Perääntyä ei voida loputtomasti jollei saada työnantajaa neuvottelupöytään, mikä toki on suotavaa. Fakta kuitenkin on että tahtotila on heikentää kaikin tavoin työntekijöiden työsuhdeturvaa ja tämä koskee ihan kaikkia työntekijöitä.

Jälleen uuden edessä olemme 1.1.2023 aloittavat Hyvinvointialueet toimintansa ja nähtävksi jää kuinka toiminta lähtee rullaamaan, itse suhtaudun uusiin himmeleihin skeptisesti voidaan vain toivoa parasta, kun ei vielä tiedetä miten menee. Luottamusmiehet valitaan jälleen ensi keväänä 2023 samoin työsuojeluvaltuutetut valitaan keväällä 2023. Eduskuntavaalit myös häämöttää ensi keväänä. Vaaleja vaaleja ja enemmän vaaleja. Kaikki todella tarpeen ja syytä on tarkkaan miettiä kenelle äänesi annat, koska valittu on sinun äänesi siinä toimessa mihin häntä äänestät. Ajaako ehdokas sinun vai omaa etuaan ja tunnetko ehdokkaan .ai luulitko tuntevasi?

Tärkeää on se että äänestät kaikissa vaaleissa, se on OIKEUS, älä unohda sitä, sen puolesta on taisteltu.

Näin lähti vuosi 2022 käyntiin

Pääluottamusmiesvaalit on nyt käyty kahteen kertaan, jotta saatiin haluttu tulos. Äänestäjiä oli 13 vähemmän kuin 2021 joulukuussa, 48 äänesti kuitenkin. Kiitos 22 äänestäni.

5.4.2022 olin edustamassa 145 puheenjohtajan roolissa Helsingissä mielenosoituksessa mieltä, meidän kaikkien 145 jäsenten parempien palkkojen puolesta, ei näkynyt pääluottamusmiestä tai varapääluottamusmiestä paikalla, ehkä parempaa tekemistä molemmilla,  kun olla jäsenten puolesta edustamassa, niinkin tärkeässä asiassa kun palkka-asiassa omille jäsenille. Priorisointi ennen kaikkea edunvalvonnankin suhteen näyttäytyy. Miekkari keli ei ollut kohdillaan mutta meno sitäkin vuahdikkaampaa. Reilu pari tuntia tuulessa ja tuiskussa, hyvässä porukassa oltiin.

TES neuvottelut kesken pahasti eikä kutsua ole tullut ta:n pöytään takaisin vielä. Inflaatio on korotukset syönyt jo moneen kertaan ja muut pakkotoimet luottamusta horjuttaneet monin tavoin. Muutoksen tuulet puhaltavat ja edellyttävät ymmärrystä sen suhteen mihin olemme menossa. Emme pyöri vain yhtymän ympärillä vaan alueena koko Hyvinvointialue.

puheenjohtaja (6.4)

Luottamusmiesvaali asettelu loppuu 25.11.2021 ja vahvistetaan/valitaan Syyskokouksessa 9.12.2021, Aluevaalit eli Sotevaalit 23.1.2022, jossa päättyy ehdokasasettelu 14.12.21 ja JHL:n edustajistovaalit 03/2022, jossa ehdokasasettelu päättyy 15.12.21

Vaaleja siis tulossa ja aktiivisuutta tarvitaan niin JHL jäseniltä kuin kuntalaisiltakin ja on todella tärkeää saada hyvinvointialueen valtuustoon JHL -taustaisia valtuutettuja.

BEHM -konserttiin lippuja jäljellä, ota kaveri mukaan 10 € lippu.

Korona ei lähde keskuudestamme ja siihen on sopeuduttava kaikkien. Maailma kuitenkin jatkaa pyörimistään ja työt ja luottamustoimet on hoidettava parhaalla mahdollisella tavalla. Näkyvyys on tärkeää yksilön kuin yhdistysten menestymisen kannalta. Ei voi levätä laakereilla vaan kehitetään yhdistyksen toimintaa ja  lisätään yhteisöllisyyttä ensi vuonna uusin ajatuksin.

puheenjohtaja

JHL Edustajistovaalikuva 2022, numero 67

Vuosi 2021 on lähtenyt käyntiin Koronan varjostaessa edelleen elämäämme paljolti. Tämä vuosi on kuitenkin vaalivuosi ja se aloitetaan kuntavaaleilla huhtikuun 18.4. on varsinainen vaalipäivä ja edeltävästi on ennakkoäänestys. Alla tärkeät päivät.

Uusi vaalipäivä on 13.6.2021, ennakkovaalipäiviä ei ole vielä tiedossa.

Koronasta johtuvasta syystä, käydään vaalityötä paljolti somessa. Meidän 145 yhdistyksestä on aktiivijäsenistä kuntavaaleissa ehdokkaina, allekirjoittanut puheenjohtaja, Lahden Kaupunginvaltuuston varavaltuutettu Satu Lehtola ja pääluottamusmies Kari Soppi.

Syksyllä vaalijatkoa seuraa JHL luottamusmiesvaalien, työsuojeluvaalien, kun 145 yhdistyksen hallituksen vaihtumisen/uudistumisen myötä. JHL:n liiton Edustajistovaalit ovat myös tulossa. Syksyllä 2021 alkaa ehdokasasettelu ja kesän alussa 2022 JHL edustajisto aloittaa viisivuotisen työnsä. Edustajisto on JHL liiton ylin päättävin elin ja liiton hallitus valitaan edustajistoon päässeistä.

1.4.2021 saamme 1% korotuksen palkkoihin TES-neuvotteluissa viime vuonna sovitun mukaisesti. koronastakin eteenpäin päästään ja rokotteitahan annetaan halukkaille.

Yhtymä teki hyvää tulosta, sen pitäisi nyt kiertää myös henkilöstön hyvinvoinnin tueksi, joten sen suhteen vuosi vaikuttaa lupaavalta, toinen seikka on tietysti se konkretia asian suhteen.

Pysytään terveinä ja äänestäkää, vain siten voi vaikuttaa.

JHL 145 puheenjohtaja