Päijät-Hämeen sosiaali- ja terveysyhtymän JHL 145 ry

Ajankohtaista

JHL, Jyty ja JUKO kutsuvat kaikki mielenosoitukseen Helsingin Senaatintorille 5.4 kello 17–19. Nyt on aika näyttää, että pidät kunta-alan työtä tärkeänä! Kunta-alan työntekijät pitävät Suomen käynnissä. He hoitavat ja kouluttavat lapset, pitävät huolta kirjastoista ja pyörittävät palveluita, joita ilman arkemme ei suju. Silti he ovat vuodesta toiseen palkkakuopassa. Muun muassa kouluissa, varhaiskasvatuksessa ja sote-alalla töitä tehdään monen ammattilaisen tiimeissä. Siksi palkankorotus pitää maksaa kaikille, ammattinimikkeestä riippumatta. – Työntekijät ovat vuosia tyytyneet pieniin korotuksiin, joita perustellaan Suomen kilpailukyvyllä. He pitivät maata pystyssä koronakriisin läpi. Kunta-alan työntekijät ovat ansainneet palkankorotuksensa, niiden aika on nyt, JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine painottaa. Ammattiliitto JHL sekä Jyty ja JUKO järjestävät Helsingin Senaatintorilla 5. huhtikuuta suuren mielenosoituksen, johon juuri sinut on kutsuttu. Pidetään yhdessä ääntä kunnollisesta palkkauksesta, inhimillisemmästä työelämästä ja toimivista palveluista! Mielenosoituksessa on tarjolla myös ohjelmaa, tilaisuuden juontaa Ina Mikkola. Tarkemmat tiedot päivittyvät Facebook-tapahtumaan, klikkaa itsesi mukaan jo nyt ja kutsu kaverisikin paikalle!
Ammattiliitto JHL on julistanut kunta-alalle ylityö- ja vuoronvaihtokiellon, joka alkaa 7.3.2022 klo 00.01. Toimenpiteellä vauhditetaan keskeytyneitä kunta-alan työehtosopimusneuvotteluja. Katso tästä toimintaohjeet. Kunta-alaa koskeva ylityö- ja vuoronvaihtokielto alkaa maanantaina 7.3.2022 klo 00.01 ja päättyy sunnuntaina 13.3.2022 klo 23.59. Ylityökiellon voimassaoloaikana tehdään vain normaalia työaikaa. Vuoronvaihtokiellon aikana noudatetaan vahvistettua työvuoroluetteloa. JHL:n jäsenet voivat tehdä ylitöitä ja vaihtaa vuoroja sunnuntaihin 6.3. klo 23.59 saakka, mutta ei enää sen jälkeen. Keitä kiellot koskevat Ylityö- ja vuoronvaihtokielto koskee sinua JHL:n jäsen, mikäli työskentelet jollakin seuraavista sopimusaloista: kunnallinen yleinen virka- ja työehtosopimus KVTES kunnallinen opetushenkilöstön virka- ja työehtosopimus OVTES kunnallinen teknisen henkilöstön virka- ja työehtosopimus TS kunnallinen tuntipalkkaisen henkilöstön työehtosopimus TTES sosiaali- ja terveydenhuollon työ- ja virkaehtosopimus SOTE Keitä kielto ei koske Ylityö- ja vuoronvaihtokielto ei koske kunta-alan sopimusten viranhaltijoita. Lisäksi kiellon ulkopuolelle on rajattu työtehtävät, joiden tekemättä jättäminen aiheuttaisi vaaraa ihmisten hengelle tai terveydelle. Ylityö- ja vuoronvaihtokiellon piirissä eivät ole myöskään sellaiset yleistä turvallisuutta tai omaisuuden turvaamista koskevat työt, joita ei ole mahdollista siirtää myöhemmäksi. Kiellon piirissä oleva, toimi näin Älä tee ylitöitä tai kerrytä liukumia ylityökiellon aikana. Älä tee päivystystä tai matkusta, mikäli päivystyksen aikana työn tekeminen tai työajan ulkopuolella tapahtuva matkustus muodostuu ylityöksi. Vuoronvaihtokiellon aikana noudata vahvistettua työvuoroluetteloa. Vuoronvaihtokielto koskee työnantajan esittämää vuoronvaihtoa. Vaihtoja voit tehdä, jos olet jo vakiintuneen käytännön mukaan voinut tehdä niin työkaverisi kanssa. Katso yleisohjeet ylityö- ja vuoronvaihtokiellosta Katso myös usein kysytyistä työelämän kysymyksistä ylityö- ja vuoronvaihtoon liittyvät kysymykset ja vastaukset: jhl.fi/ukk-tyotaistelut Päivitä jäsentietosi Tarkista omaJHL:ssä, että jäsentietojen henkilötiedoissa puhelinnumerosi ja sähköpostisi ovat oikein ja että työnantaja- ja työpaikkatiedot ovat ajan tasalla. Huomautathan myös työkavereitasi jäsentietojen päivittämisestä! Kysyttävää? Ole ensisijaisesti yhteydessä omaan luottamusmieheesi tai aluetoimistoosi. Katso usein kysytyistä työelämän kysymyksistä ylityö- ja vuoronvaihtoon liittyvät kysymykset ja vastaukset: jhl.fi/ukk-tyotaistelut Ylityö- ja vuoronvaihtokieltoon liittyvissä asioissa voit soittaa numeroon 010 77 03 311 seuraavasti: 2.-4.3. klo 14 – 19 6.3. klo 12 – 16 7.3. – 11.3. klo 9 – 15 Lisäksi voit tarvittaessa ottaa yhteyttä päivystysaikoina numeroihin: 046 619 4811 041 811 1313 Voit myös laittaa viestin osoitteeseen lakko@jhl.fi . Kysymyksiin vastataan pääsääntöisesti päivystysaikojen puitteissa.
Yhdistysviesti 1/2022 1. Yhdistysten toimihenkilöiden koulutus 2. Yhdistysten kevätkokoukset 3. TES-kierrokseen valmistautuminen 4, Ammatillisen kehittymisen yksikkö 5. Käytä ääntäsi! Edustajiston vaali alkaa 7.2. 6. JHL:n painopalvelu 7. Liiton näkyvyyskampanjat 8. Asiaa oikeudenmukaisesta verotuksesta 9. Tutkimustietoa yhdistysten hallitustyöskentelystä 10. Etuja yhdistyksille -Linnanmäki- 11. Toimialajohtajan kynästä Håkan Ekström
RSS ATOM