Historiaa

YHDISTYKSEN PERUSTAMINEN 1976

ja pieniä poimintoja matkan varrelta

Ammattiosaston perustamiskokous pidettiin 11.3.1976 Lahden keskussairaalan "lämpöosaston kahviossa" pidetyssä kokouksessa. Yhdistyksen nimeksi tuli Lahden keskussairaalan henkilökunta KTV ry ja osaston numero 145 saatiin aiemmin lakkautetulta KTV:n yhdistykseltä.

Ensimmäiseksi puheenjohtajaksi valittiin huoltomies Raimo Hyvärinen. Perustavassa kokouksessa yhdistyksen toimikuntaan valittiin Tuula Lindeman, Salli Koivisto, Eila Laaksonen, Leo Koivisto ja Virva Mantere sekä varajäseneksi Veikko Jokela. Toimikuntaa täydennettiin myöhemmissä kokouksissa.

Perustamisvuoden 1976 aikana ammattiosaston jäsenmäärä kasvoi 201 henkilöön.

Vuonna 1977 ammattiosastossa oli jäseniä jo 250.

Vuonna 1978 sairaalan nimi muuttui Päijät-Hämeen keskussairaalaksi ja sen myötä myös ammattiosaston nimi muutettiin Päijät-Hämeen keskussairaalan henkilökunta KTV ry 145:ksi.

Vuoteen 1995 mennessä yhdistyksen jäsenmäärä oli kasvanut jo lähes 400 henkilöön.

Vuonna 2006 KTV muuttui JHL:ksi, silloin myös yhdistyksen nimi muutettiin Päijät-Hämeen keskussairaalan henkilökunta JHL ry:ksi ja edelleen vuonna 2008 Päijät-Hämeen sosiaali- ja terveysyhtymän JHL ry:ksi. Sosiaali- ja terveysyhtymän perustamisen myötä jäsenmäärämme kasvoi reilusti, koska yhdistykseemme liittyi alueen kahdeksasta kunnasta yhtymän palveluksessa olevaa henkilöstöä.

Tammikuussa 2017 alkaen yhdistyksessä on jäseniä 570. Pääluottamusmiehenä toimii Heli Saarinen ja puheenjohtajana Kari Soppi.

Yhdistyksemme JHL 145

Yhdistyksemme on siirtynyt jonkin aikaa sitten sähköiseen tiedottamiseen jäsenistölle. Käytössämme ovat olleet nettisivut, facebook, tekstiviesti sekä  sähköpostien ryhmälähetys.

PÄIJÄT-HÄMEEN SOSIAALI- JA TERVEYSYHTYMÄN JHL ry. on perustettu vuonna 1976, tosin nimi oli silloin toinen, mutta niin oli työnantajammekin. Yhdistyksemme virallinen nimi on tuo edellä mainittu ja osaston numero on 145, kotipaikka Lahti. Yhdistyksemme on Julkisten ja hyvintointialojen liitto ry:n ja sen kautta osa SAK:laista ay-liikettä. Päätehtävämme ovat jäsenistömme kokonaisvaltainen edunvalvonta sekä kutsua Päijät-Hämeen sosiaali- ja terveysyhtymässä JHL:n eri toimialoilla työskentelevät henkilöt liiton piiriin.

Yhdistyksen asioita ja omaisuutta hoitaa hallitus, joka valitaan yhdistyksen syyskokouksessa kahden kalenterivuoden toimikaudeksi kerrallaan. Yhdistyksessä on valittuna myös toimihenkilöitä hoitamaan erilaisia tehtäviä ja heidät valitaan liiton sääntöjen määräämillä tavoilla. Puheenjohtaja, sihteeri ja pääluottamusmies ovat yhdistyksen keskeisimmät toimihenkilöt. Nimilistat toimihenkilöistämme löytyvät asianomaisesta kohdasta näiltä sivuilta.

Tervetuloa JHL 145:n kotisivuille!